Σπορ Αυτοκίνητα: Μια σύντομη ιστορία (με πολλή καινοτομία και ακόμη περισσότερο θάνατο)

Ας δούμε τώρα από πού ξεκίνησαν όλα...
Πώς ορίζεται η έννοια "σπορ αυτοκίνητο"; Μιλάμε για ένα όχημα με αεροδυναμικό σχήμα και σέξι καμπύλες που αυτός που το οδηγάει αναβαθμίζεται αυτόματα 5 επίπεδα στα μάτια των κοριτσιών που θα ήθελαν να κάτσουν στην θέση του συνοδηγού (και των αγοριών που ζηλεύουν αφόρητα); Πρέπει να θεωρούμε sports car αυτό που έχει κινητήρα με ισχύ κάποιων (εκατοντάδων) ίππων και πάνω; Ή αρκεί απλά ο ήχος από την εξάτμιση -ένα σκυλοφτιαγμένο Ford Escort της δεκαετίας του ΄70, ας πούμε, μετράει; 
Μικρή σημασία έχει το πώς το ορίζει ο καθένας μας. Αυτό που αποτελεί αλήθεια, όμως, είναι ότι και τις τρεις παραπάνω περιπτώσεις αυτοκινήτων τις προσέχουμε όλοι μας πολύ περισσότερο από το συμβατικό οικογενειακό ή το οικονομικό "μικρό" που είμαστε αναγκασμένοι να οδηγούμε. Είτε λόγω αισθητικής, είτε επειδή μας προσπερνάει σαν σταματημένους στην εθνική, είτε γιατί από τον ήχο του τρίζουν τα δικά μας τζάμια, αμέσως αναρωτιόμαστε μερικά πράγματα για το ίδιο το αυτοκίνητο και για τον οδηγό του. Πόσο να κοστίζει; Τα πόσα χιλιόμετρα να πιάνει; Πόσο επικίνδυνο είναι; Πόση καύλα θα νιώθαμε αν βρισκόμασταν εμείς πίσω από το βολάν; 
Η αλήθεια είναι ότι τα σπορ αυτοκίνητα είναι μια περιττή πολυτέλεια. Ίσως και λίγο επικίνδυνη. Το αυτοκίνητο φτιάχτηκε ως εργαλείο και ως τέτοιο το χρησιμοποιούμε οι περισσότεροι. Για να γίνεται όλο και καλύτερο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δουλεύουν συνεχώς επάνω σε νέες τεχνολογίες και αναπόφευκτα χρειάζονται πίστες για να τις δοκιμάζουν. Κάπως έτσι ξεκινούν και τους αγώνες. Αλλά γιατί ένα σπορ αυτοκίνητο να βγει από την πίστα και να βρεθεί δίπλα μας στη άσφαλτο; Όταν δεν υπήρχαν "σπορ" και "συμβατικά" αυτοκίνητα Από τις πρώτες κιόλας στιγμές της αυτοκίνησης, οι μηχανικοί γοητεύονταν πάντα από την προοπτική να φτιάξουν κάτι πιο μεγάλο, πιο γρήγορο, πιο ανθεκτικό. Και η ασφάλεια ακολουθούσε.
 Δεν ήταν το πρώτο μέλημα. Η ιπποδύναμη ήταν πάνω απ' όλα. Στις αρχές του αιώνα, βέβαια, όταν πια το αυτοκίνητο είχε αρχίσει να χρησιμοποιείται ευρέως, τέθηκε και ένα ζήτημα αισθητικής από αυτούς που είχαν τα χρήματα να το αγοράσουν. Σύμφωνοι, είναι ένα χρηστικό εργαλείο, αλλά γιατί πρέπει να μοιάζει με ένα κάρο; Η προσπάθεια των αυτοκινητοβιομηχανιών να συνδυάσουν την δίψα του κοινού για κάτι όμορφο με τον... αυτοσκοπό των μηχανικών τους για κάτι πιο δυνατό και γρήγορο, οδήγησε στη γέννηση του σπορ αυτοκινήτου. Στην αρχή, βέβαια, τα έβλεπες μόνο στις πίστες (ή στους δρόμους που χρησιμοποιούνταν για δοκιμές, τέλος πάντων). Τεράστιες μηχανές έμπαιναν σε μικρά και εύθραυστα αμαξώματα, στέλνοντας στον άλλο κόσμο τους παθιασμένους με την ιπποδύναμη μηχανικούς, που ήταν τις περισσότερες φορές και οι οδηγοί των "πυραύλων" που κατασκεύαζαν. Η ασφάλεια ήταν η πρώτη σκέψη που ερχόταν στο νου... μετά το δυστύχημα. Όταν ένα μοντέλο κατάφερνε να σπάσει ένα ρεκόρ (ίσως και με κάποιες απώλειες) και ο κόσμος άρχισε να μιλάει γι' αυτό, τότε ερχόταν η ώρα της ασφάλειας. 
Δυνατότερα αμαξώματα, υψηλότερη αισθητική, λίγη πολυτέλεια στο εσωτερικό και να πώς το σπορ αυτοκίνητο βγαίνει από την πίστα και αρχίζει να βολτάρει στον δρόμο. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος έρχεται να αλλάξει πολλά δεδομένα.
 Στις περισσότερες χώρες, αυτό που χρειάζεται μετά την λήξη του, είναι ένα φθηνό, μικρό όχημα, που να καίει λίγα και να κάνει την δουλειά του. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες κλείνουν, γιατί δεν μπορούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Άλλες ανοίγουν με τεράστια επιτυχία, γιατί ακριβώς έπιασαν τον παλμό και κατάφεραν να κατασκευάσουν αυτό ακριβώς που χρειαζόταν ο κόσμος. Κάποιες μεταμορφώνονται σε εταιρείες συμβατικών αυτοκινήτων, για να επιβιώσουν. Και ορισμένες, λίγες και διάσημες σήμερα, αποφασίζουν να πάρουν τον πιο δύσκολο δρόμο: Να απευθυνθούν μόνο στην ελίτ
Η γέννηση των sports cars και η αναβάθμιση σε... super cars Τα αυτοκίνητα που κατασκευάζουν πια η Ferrari, η Porsche, η Aston Martin, η Bugatti δεν είναι για όλους. Είναι αποκλειστικά sports cars, μια απίστευτη εξέλιξη εκείνων των προπολεμικών "δολοφόνων". Είναι γερά, ασφαλή, ανθεκτικά και την ίδια ώρα ακόμη πιο γρήγορα και ακόμη πιο όμορφα. Οι χρήστες αυτοκινήτων χωρίζονται πια σε δύο πολύ διακριτές κατηγορίες. Η μάζα οδηγεί αυτό που πρέπει. Και κάποιοι "έχοντες" αυτό που θέλουν. Με τα χρόνια και καθώς ο κόσμος συνέρχεται από το σοκ των πολέμων, όλο και περισσότερες "συμβατικές" εταιρείες βγάζουν σπορ μοντέλα. Η Fiat, η Ford, η Mercedes μπορούν πια να φέρουν στον κόσμο των sports cars ένα ευρύτερο κοινό. Και η αποκλειστικά σπορ εταιρείες απαντούν με αυτό που ξέρουν να κάνουν πιο καλά: Να πάνε πιο γρήγορα. Και κάπως έτσι γεννιούνται τα super cars των ημερών μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ πληκτρολογήστε το σχόλιό σας