Η μνήμη του Αγίου Αποστόλου Βαρνάβα (θεμελιωτής και ιδρυτής της Εκκλησίας της Κύπρου και ένας από τους εβδομήντα Αποστόλους) γιορτάζεται στις 11 Ιουνίου.
Ο Άγιος Βαρνάβας πούλησε το σύνολο της περιουσίας του και την αφιέρωσε στον χριστιανισμό (διάδοση και ιεραποστολικό έργο). Είχε συγγενική σχέση με τον Ευαγγελιστή Μάρκο και υπήρξε συνεργάτης του Απόστολου Παύλου. Πραγματοποίησε έντονη αποστολική δράση στην Αντιόχεια και στην Κύπρο όπου και βρήκε μαρτυρικό θάνατο το 57 μ.Χ.
Ο αυτοκράτορας Ζήνωνας ανήγειρε στην Κύπρο (σήμερα βρίσκεται στα Κατεχόμενα), κοντά στο σημείο όπου βρέθηκε το λείψανο του Αγίου, μεγαλοπρεπή ναό, πάνω σε ερεί¬πια αρχαίου ειδωλολατρικού ναού, καθώς και ξενώνες για τους προσκυνητές. Το εκκλησιαστικό συγκρότημα Καταστράφηκε το 647 μ.Χ. από τους Άραβες του Χαλίφη Μωαβία και το μοναστήρι ξαναχτίστηκε από τον Ιλαρίωνα Κιγάλα (1674-78), Αρχιεπίσκοπο Κύπρου και ανακαινίστηκε απ' τον Αρχιεπίσκοπο Φιλόθεο (1734-1759).
Εικονα 1 - Κλικ για μεγεθυνση |
Ο Άγιος Βαρνάβας είναι ο πολιούχος Άγιος του Λούρου Πρέβεζας.
Η εκκλησία (εικόνα 1) που είναι κτισμένη το 1833 σε θέση παλαιότερου ναού (πιθανότατα του 12ου αιώνα όπως φαίνεται από επιγραφές) και βρίσκεται σε ένα σημαντικό βιότοπο (περιοχή Ramsar, Natura 2000, Εθνικό Πάρκο) στην περιοχή του Λούρου και συγκεκριμένα σε απόσταση 1χλμ. περίπου νοτιοανατολικά του χωριού, σε μια περιοχή προσχωσιγενής και κατάφυτη, είναι γνωστή ως ναός του Αγίου Βαρνάβα.
Αναφέρεται το 1884 από τον Άρτας Σεραφείμ τον Βυζάντιο, στο «Δοκίμιον Ιστορικον» ως μία από τις εκκλησίες του Λούρου: «πρό 40 ετών επισκευασθεϊσαν αρχαίαν (εκκλησίαν) του Αποστόλου Βαρνάβα». Έχει κηρυχτεί ως αρχαιολόγικός χώρος-μνημείο με το ΦΕΚ 740/β/25-8-1997
Εικόνα 2 - Κλικ για μεγέθυνση |
Εικόνα 3 - Κλικ για μεγέθυνση |
Εικόνα 4 - Κλικ για μεγέθυνση |
Στη συνέχεια ο προσκυνητής-επισκέπτης διαβάζει την επιγραφή που βρίσκεται στα δεξιά του, η οποία και αναφέρεται στην εκ βάθρων ανακαίνιση του 1833. Η ανακαίνιση αφορούσε ναό που προϋπήρχε, πιθανότατα ναό του 12ου αιώνα που βρισκόταν στη θέση του σημερινού και τα ερείπια πιθανόν να καλύπτονται από την παχιά επίχωση που καλύπτει την περιοχή. Σύμφωνα με τον Σ. Μαμαλούκο η αφιέρωση του παλαιού ναού είχε λησμονηθεί και, προφανώς από παρανόηση του κειμένου της κτιτορικής επιγραφής του 1148/9, ο νέος ναός αφιερώθηκε στον άγιο Βαρνάβα. Η αρχαιολογική σκαπάνη πιθανότατα θα επιβεβαιώσει (ή όχι) την ύπαρξη του παλαιότερου ναού και ίσως βρεθούν στοιχεία για την αρχική του ονομασία που ίσως διαφέρει από τη σημερινή.
Το εσωτερικό του ναού είναι καλυμμένο με πλάκες, από τις οποίες οριμένες είναι από επιτύμβιες πλάκες, όπως αναφέρει ο Κώστα Ζάκας στο βιβλίο του «Οδοιπορικό στο Χρόνο».
Υπάρχουσα κατάσταση
Ο σημερινός ναός παρουσιάζει πολλά προβλήματα με σπουδαιότερο την εισροή υδάτων στο εσωτερικό του με το νερό να καλύπτει το σύνολο του εσωτερικού χώρου. Το φαινόμενο αυτό παρουσιάζεται στη διάρκεια των βροχοπτώσεων, στη χειμερινή κυρίως περίοδο, όπου η στάθμη του νερού ανεβαίνει ως το κατώφλι της θύρας εισόδου. Θα πρέπει να ληφθούν επομένως μέτρα για την προστασία του ναού από τη διαβρωτική δράση του νερού που δημιουργεί μεγάλα προβλήματα (υγρασία, φθορές κλπ.). Η ανασκαφική έρευνα επίσης στην περιοχή θα είναι απαραίτητη τόσο για τις εργασίες εντός του ναού όσο και εξωτερικά γιατί ο υπάρχων ναός έχει κατασκευαστεί πάνω σε παλαιότερο που δε γνωρίζουμε τα όριά του αλλά και την ακριβή χρονολογία του (υποθέσεις από την επιγραφή χρονολογούν τον προηγούμενο ναό στον 12ο αιώνα), καθώς επίσης και τα διάσπαρτα spolia μαρτυρούν ίσως την ύπαρξη και άλλων αρχαιολογικών καταλοίπων στην ευρύτερη περιοχή.
Παραμονές τη εορτής του Αγίου Βαρνάβα οι γυναίκες του χωριού διαμορφώνουν το γύρω χώρο και καθαρίζουν το ναό και κάθε χρόνο τιμάται η μνήμη του από τους κατοίκους του χωριού και όχι μόνο με ιδιαίτερη λαμπρότητα. Οι ηλικιωμένοι κάτοικοι της περιοχής σώζουν στοιχεία της παράδοσης που αφορούν τον αρχικό εντοπισμό του ναού και άλλες ιστορίες αποδεικνύοντας στην πράξη τη σπουδαιότητα του ναού για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής του Λούρου.
Ενδεικτική Βιβλιογραφια:
• Γκιολές, Ν. Βυζαντινή ναοδομία (600-1204), Αθήνα, 1992
• Ζάκας Κώστας, Οδοιπορικό στο χρόνο, Λούρος
• Μαμαλούκος Σ, «Παρατηρήσεις σε μια βυζαντινή κτιτορική επιγραφή από την Ήπειρο», ΔΧΑΕ, 1995
• Σεραφείμ Ξενόπουλος: «Δοκίμιον Ιστορικόν περί Άρτης και Πρεβέζης», έκδοση 1884. Ανατύπωση συλλόγου Σκουφάς, Αρτα 1986
Κείμενο.: Ε. Σαλταγιάννη
Περισσότερες εικόνες στο βιβλίο του κυρίου Κώστα Ζάκα «Οδοιπορικό στο χρόνο»
Νικόλαος Γκιουσάς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ πληκτρολογήστε το σχόλιό σας